tisdag 18 juni 2013

Elaka BVC-tant

Igår var vi på besök på BVC igen. Det var ett tag sedan nu och jag såg fram emot att träffa tant Eva.
Men döm om min förvåning när hon nämner att jag ska få två sprutor med vaccin på besöket.
Det hade varken mamma eller pappa berättat för mig och jag var inte alls pigg på idén.
Jag ropade och protesterade högljutt redan innan hon tagit fram sprutorna, men jag kunde visst inte göra min röst hörd.
Mamma förklarade för mig att sprutorna var nödvändiga för att jag inte skulle bli sjuk.
Jag lugnade mig lite efter en skvätt mjölk, men kände mig fortfarande skeptisk till sprutorna.

Jag fick klä av mig mina nya vitprickiga leggings och lägga mig på skötbordet.
Mamma pratade med mig hela tiden medans Eva satte den första sprutan i mitt lår. Den gjorde ont, och jag grät högljutt tills mamma tog upp mig och tröstade. Det var inte över ännu heller.
Nästa spruta gjorde om möjligt ännu ondare och jag tittade besviket på både mamma och Eva innan jag brast ut i gråt.
Såg på mammas ögon att hon led med mig, men vad hjälpte det? Det var ju jag som hade ont!
Mamma strök mig över huvudet och efter en liten stund kändes det lite bättre och tårarna slutade rinna.
Men jag kände mig ändå lite ledsen och var inte riktigt på humör förrän vi satte oss i bilen och lämnade det där hemska stället.

Väl hemma så kände jag mig fullständigt slut och sa till föräldrarna att jag behövde sova lite.
Det blev en ganska lång vila och när jag vaknade kände jag mig lite piggare igen. Men det var något som inte stämde, jag kände mig lite sjuk.
Mamma som sa att jag fick sprutorna för att jag inte skulle bli sjuk. Hade hon hittat på allting?
Men tydligen var det så att i dessa sprutor så får man en liten liten mängd av själva sjukdomarna som man ska skydda sig emot. Detta för att kroppen ska bygga upp ett immunförsvar emot dem och man inte ska bli riktigt sjuk om man är nära någon som har sjukdomen.
Det är Socialstyrelsen som berättar vilka vaccin man ska få, och sedan får föräldrarna välja om man ska ta det eller ej.
Såhär i efterhand så tycker jag ändå mamma och pappa gjorde ett bra val. Jag hade ju kunnat bli så mycket sjukare om jag smittats på riktigt.

Inatt sov mamma på mitt rum och jag fick Alvedon för jag hade över 38 grader i temp. Tyckte det var ganska mysigt att ha mamsen sovandes brevid min säng.
Idag är jag ganska trött, men mår mycket bättre. Är så skönt att det är över, och nästa besök är inte förrän om en månad, och nästa gång har mamma lovat att förvarna mig om sprutorna.

Ett märke efter sprutan på mitt ena lår. Stackars mig :(




1 kommentar:

  1. Så gulligt berättat! Min Elias fick sin vaccin igår! Fick också febern stackare. :)

    sv:Tack! :)

    SvaraRadera