måndag 15 juli 2013

Sömn och utvecklingssprång




Det där med att sova hela nätter, det var inte min grej tror jag.
Jag gjorde ju ett försök i förra veckan, men trots att det gladde föräldrarna så känner jag ett behov av att mysa i famnen på nätterna och ta ett nattamål.
Kanske sover hela nätter längre fram, men just nu så vill jag inte.
Sedan har jag lite svårt att komma till ro under dagtid pga mitt pågående utvecklingssprång.
Det där språnget mellan 14 och 17 veckor som kommer göra att jag får massa nya färdigheter såsom att reagera på mitt namn, ta bort filten om den hamnar över ansiktet och slå på bordet med en leksak.

Jag kommer ha utvecklat de flesta av dessa nya skills när jag är runt 19½ vecka,
vissa saker tar längre tid, tydligen är det väldigt individuellt.

Det jag mest längtar efter är iallafall när jag kan en massa nya saker som att krypa, gå och springa, även om det inte kommer med detta språng. Det kommer dröja ganska länge till säger föräldrarna. Men jag har ingen tidsuppfattning så jag tror det kommer gå rätt fort ändå.
Jag kämpar i vart fall dagligen med att försöka ta mig framåt när jag ligger och leker på golvet. Men jag spränger inga hastighetsgränser direkt, inte ännu.

I appen Wonder weeks står det bland annat att jag ena stunden är hyperaktiv för att i nästa stund bli lugn och bara slappa.  - Nja, de stunder jag är lugn är lätträknade än sålänge.
Jag kommer även få bättre avståndsbedömning och koll på mina händer så att jag nästan alltid träffar rätt när jag försöker ta en leksak.  - Blir bättre och bättre på det säger mamma.
En annan grej är att jag kommer dra mammas eller pappas hand till min mun och gnaga på den. Detta är faktiskt en av mina favorithobbies just nu.
Älskar smaken av en brunbränd hand på morgonen. Mmm, yummie.

Att jag dreglar ner fullständigt överallt, både över mig själv, föräldrarna och vart jag än befinner mig är inget jag bryr mig om. Visst är det irriterande att föräldrarna hela tiden ska envisas med att sätta på mig sådana där dregglisar och torka av kinder  och händer när jag ätit på dem. Men det är det får det vara värt.

Jag har förresten sedan 1½ vecka tillbaka utforskat en ny kroppsdel väldigt noga, eller två utstickande extremiteter är det förresten.
Jag tycker bara de är så himla fina och ser så mumsiga ut, och i morse efter mycket kämpande så lyckades jag faktiskt stoppa in en av dem i munnen och smaka. Den smakade ungefär som mina händer. Kanske lite mer saltigt. Fick i vart fall mersmak och kommer försöka mig på det igen.

En annan sak som är kul är att undersöka mammas ansikte med händerna, och ibland tar jag även hjälp av min nya upptäckt som mamma kallar för fötter.
Ett par fötter i ansiktet på mamma på morgonen kan göra en hel dag. Mysigt tycker jag.

  
                                      



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar