fredag 5 juli 2013

Panschisar och mjölk

Idag var jag och mamma hos vår lokala Ica-handlare för att handla lite inför helgen.
Jag hade skrivit upp modersmjölkersättning från Semper på listan, och eventuellt någon ny god napp att smaska på.
Mammas lista var lite längre med frukt, grönt och en massa annat.
Förstår faktiskt inte varför inte föräldrarna också bara dricker mjölk, jag mår ju bra och nöjer mig än sålänge med det.Mjölk är ju livet!
Fast om ett par veckor har mamma och pappa lovat mig att jag ska få smakisar. Vet inte riktigt vad det är ännu, men ser fram emot det med spänning.

När vi gick på Ica jag och mamma, jag satt i vagnen i min bilstol så kommer ett par panschisar fram och tittar länge på mig medans mamma står brevid och plockar frukt i en påse. Jag frågar om de käkat blängsylta till middag, men de bara ler fånigt och pratar på något oförståeligt språk.
Mamma vänder sig om och jag hör den kvinnliga panschisen fråga henne vad den lilla pojken i vagnen heter.
De menar uppenbarligen mig, och tror att jag är en pojke, förmodligen pga dagens klädsel, en AC/DC body och grå byxor.
"Britt-Erik" svarar mamma och vänder sig om för att ta några av de där gula böjda frukterna.
"Vad söt han är" säger kvinnan utan att reflektera över mammas svar och det underliga namnet.
"Tack" säger mamma, och berättar för dem att jag faktiskt är en tjej.
De verkar inte bry sig avsevärt utan fortsätter prata konstigt språk med mig tills mamma är klar vid frukten och vänder på klacken och går vidare till den kalla avdelningen där mjölken som de vuxna dricker finns.

Till slut kommer vi till stället där man betalar. Och där kommer ännu en panschis fram och tittar ner i vagnen på mig och pratar med mig. Jag förstår vad hon säger, då hon inte pratar lika konstigt som de andra, men jag känner henne inte och mamma har sagt jag inte får prata med främlingar så jag sitter bara snällt och stirrar på henne och undrar vad hon egentligen vill.

Äntligen kommer vi därifrån och inga fler panschisar i sikte. Vi kan pusta ut, jag och mamma.

Dagens lärdom är att jag tydligen måste ha på mig rosa eller blommiga kläder för att man inte ska förutsätta att jag är en pojkbebis.
Fast egentligen så bryr jag mig inte om vad folk tycker.

Jag gillar grått, jag gillar även rosa, rött och blått.

Är jag en hen då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar